Na dynamicznie zmieniającym się rynku handlu detalicznego w Polsce, różnorodność formatów sklepów odgrywa kluczową rolę w zaspokajaniu potrzeb konsumentów. Podczas bloku tematycznego Omnichannel Trends na Kongresie Retail Trends 2024 przeanalizujemy słabe i mocne strony każdego z formatów handlowych, oraz to, jak budują one swoją konkurencyjność.
W dobie inflacji, kiedy koszt podstawowych produktów spożywczych znacząco rósł, dyskonty – których znakiem rozpoznawczym są niskie ceny – jeszcze umocniły swoją, i tak już dominującą pozycję, na polskim rynku handlowym. Nic nie wskazuje na to, by ich ekspansja miała ulec spowolnieniu.
Okazje cenowe, silne marki własne, oraz regularne promocje i rabaty, to czynniki, które sprawiają, że dyskonterom wciąż udaje się rozszerzać bazę ich klientów. Dzięki dokładnym badaniom preferencji konsumentów, sieci takie jak Biedronka czy Lidl są w stanie precyzyjnie odpowiadać na potrzeby klientów, a często nawet je wyprzedzać.
Nie oznacza to jednak, że inne formaty sklepów są bez szans w wyścigu o portfele klientów. Supermarkety oferują większą różnorodność produktów niż dyskonty, a Polakom ich oferta kojarzy się zazwyczaj z wyższą jakością. Hipermarkety kuszą jeszcze bogatszym asortymentem, zaś proponowane przez nie ceny bywają nawet atrakcyjniejsze niż w dyskontach.
Sprawdź o czym będziemy mówili na sali Omnichannel Trends: Czym jest blok Omnichannel Trends? – Retail Trends
Z kolei sklepy convenience stawiają na bliskość i wygodę. Są zwykle otwarte dłużej niż inne placówki handlowe i oferują szybki dostęp do podstawowych artykułów. Do walki o polskich konsumentów dołączyły też sklepy autonomiczne, wykorzystujące najnowocześniejsze technologie. Nie należy zapominać, że w grze są nadal sklepy osiedlowe. Umacnia się też kanał on-line.
Nie ulega wątpliwości, że dziś dyskonty rządzą w polskim handlu. Jednak klienci oczekują coraz większej wygody, szybkości i dostępności produktów. W związku z tym, sklepy autonomiczne i convenience mogą zyskiwać na popularności. Wydaje się również, że supermarkety i hipermarkety nadal będą miały swoje miejsce na rynku, głównie ze względu na szeroki wybór produktów, jaki oferują.
W przyszłości można oczekiwać większego wykorzystania technologii w handlu detalicznym, zwłaszcza w kontekście automatyzacji procesów i personalizacji doświadczeń klienta. Sklepy będą starały się wyróżniać poprzez różnego rodzaju innowacje, ale także przez wdrażanie rozwiązań proekologicznych.
W ostatecznym rozrachunku rynek detaliczny będzie kształtowany przez te formaty sklepów, które najlepiej zdołają dostosować się do zmieniających się potrzeb i preferencji konsumentów. O tym jakie dokładnie trendy najmocniej wpłyną na handel, będziemy rozmawiać podczas bloku tematycznego Omnichannel Trends na Kongresie Retail Trends 2024, który odbędzie się 18 czerwca w Warszawie. Zapraszamy!